Pagten
17 år er gået, siden Karen Blixen opgav sine eventyr i Afrika og vendte tilbage til Danmark til et liv i ruiner. Nu, i en alder af 63 år, er Karen Blixen verdenskendt, men hun lever også et liv som eneboer, indtil hun møder den 30-årige digter Thorkild Bjørnvig.
17 år er gået, siden Karen Blixen opgav sine eventyr i Afrika og vendte tilbage til Danmark til et liv i ruiner. Ødelagt af syfilis og af tabet af sin gård og sit livs kærlighed genopfinder hun sig selv som kunstnerisk superstjerne. Nu, i en alder af 63 år, er Karen Blixen verdenskendt, men hun lever også et liv som eneboer, indtil hun møder den 30-årige digter Thorkild Bjørnvig. Sammen indgår de en pagt, og hun lover at gøre ham til en stor kunstner i bytte for hans ubetingede lydighed, uanset prisen.