Cristóbal Balenciaga
Cristóbal Balenciaga debuterer som designer i Paris, men designene som setter en trend i Spania fungerer dårlig i det sofistikerte moteimperiet der Chanel, Dior og Givenchy setter trendene. Guidet av sin besettelse av kontroll i alle aspekter av livet, vil Balenciaga definere stilen sin, og ender opp med å bli den største av alle.
Cristóbal Balenciaga presenterer sin første parisiske haute couture-kolleksjon. Han har etterlatt en suksessfull karriere i verkstedene sine i Madrid og San Sebastian, og kledde opp den spanske eliten og aristokratiet. Designene som hadde satt en trend i Spania fungerer imidlertid ikke i det sofistikerte moteimperiet som Paris har blitt, og hvor Chanel, Dior og Givenchy satte trenden. Guidet av sin besettelse av kontroll i alle aspekter av livet, vil Balenciaga definere stilen sin, og ender opp med å bli en av de viktigste designere gjennom tidene.