Maya Dolittle (Kyla Pratt) vil bare vaere en vanlig tenåring, men hun har et lite problem: Hun har arvet sin fars nifse evne til å snakke med dyrene. De spesielle ferdighetene gjør at hun stadig blir uglesett av foreldrene og det gjør vennene hennes gale som haner!