Da Ella flytter hjemmefra for å studere, får hun ikke hybelen hun drømte om, men blir plassert på institusjon. Der møter hun sin første kjærlighet, og livet tar en uventet vending. Ella har levd hele livet i rullestol, men nekter å godta et liv bak låste dører. Hun bestemmer seg for å kjempe for friheten og drømmene sine. "Min første kjærlighet" er en gripende film basert på sanne hendelser om mot, håp og retten til å leve fritt.