Min bror bjørnen
Når impulsive Kenai dreper en bjørn som hevn for brorens død, forvandler åndene ham til en bjørn som straff. Kenai må nå gå i fotsporene til en annen til han lærer noen viktige lekser, inkludert meningen med brorskap. Hans modige og ofte bisarre reise introduserer ham for en skog full av dyreliv, inkludert den lille bjørnen Koda og elgene Rusk og Tral, i forsøket på å bli menneske igjen.