Et kongerike for en lama
Keiser Kuzco trodde han hadde alt: en hengiven befolkning å herske over, en glamorøs garderobe og sin urokkelige stil. Men verdenen hans blir snudd på hodet når han blir forvandlet til en lama av den maktsyke rådgiveren sin, Yzma, og hennes høyre hånd, Kronk. Nå må han slå seg sammen med den snille bonden Pacha, og sammen legger de ut på eventyr. Å oppdage folks godhet har aldri vært gøyere!