Chernobyl: Inside the Meltdown
Tsjernobyl-ulykken er historiens verste atomulykke. Den slapp ut mer enn 400 ganger så mye radioaktiv stråling i atmosfæren som bomben over Hiroshima. I forbindelse med 40-årsmarkeringen for ulykken, forteller denne serien hele historien, fra nedsmeltingen og KGBs mørkleggingsforsøk til dagens krig i Ukraina.
26. april 1986 utløste en sikkerhetstest ved reaktor nummer fire ved kjernekraftverket i Tsjernobyl historiens verste atomulykke. Den enorme eksplosjonen og påfølgende brannen slapp ut mer enn 400 ganger så mye radioaktiv stråling i atmosfæren som bomben over Hiroshima. Det var en global katastrofe. En radioaktiv sky spredte seg over Europa og gikk til slutt rundt hele kloden. Denne serien, lagd i forbindelse med 40-årsmarkeringen for Tsjernobyl-ulykken, forteller hele historien, fra nedsmeltingen og KGBs mørkleggingsforsøk til dagens krig i Ukraina. Den viser hvordan en radioaktiv eksklusjonssone ble til en krigssone. Med sterke intervju med overlevende som aldri tidligere har stått fram offentlig, og et unikt innblikk i både Vestens og Sovjetunionens håndtering av katastrofen, gir serien et nytt perspektiv på en historie preget av intriger, bedrag og tragedie.