Et hysterisk og hjertevarmt juleeventyr med vår alles kjære katastrofemagnet, ungdomsskoleeleven Greg Heffley. Nå er en stor snøstorm på vei mot familien hans, og Greg prøver desperat å holde seg på nissen godside.
Juleferien skal vise seg å bli ekstra stressende for Greg Heffley i år. Sammen med bestekompisen sin, Rowley, klarer han på uheldig vis å ødelegge noen andres eiendom, og nå er Greg redd for at han ikke skal få den gaven han så desperat ønsker seg til jul. Som om ikke det var nok blir hele familien sperret innendørs i flere dager på grunn av en snøstorm. Julaften er like rundt hjørnet. Klarer Greg å oppføre seg fram til da?