I dette spennende neste avsnittet av den storslagne Maze Runner-sagaen møter Thomas (Dylan O'Brien) og de andre lysningsboerne sin største utfordring så langt: å finne spor etter den mektige organisasjonen kjent som OND. Reisen tar dem til Svimarken, en naken ødemark full av utenkelige farer. Mysteriet blir mer og mer gåtefullt mens lysningsboerne jobber sammen i kampen om å overleve!