Flykten över sundet
Året är 1943. Arne Itkin är en berömd judisk jazzmusiker som bor i Köpenhamn tillsammans med sin fru Miriam och deras 6-åriga son Jacob. Det börjar ryktas om att tyskarna ska deportera alla danska judar. De får höra talas om att de kan få åka båt till Sverige från Gilleleje med hjälp av lokala fiskare men lokala kollaboratörer och Gestapo är strax dem på spåren.
Arne Itkin är en berömd judisk jazzmusiker som bor i Köpenhamn tillsammans med sin fru Miriam och deras 6-åriga son Jacob. Det börjar ryktas att tyskarna ska deportera alla danska judar och när det blir en realitet måste familjen fly från sitt hem. De får höra talas om att de kan ta sig till Sverige från Gilleleje med hjälp av lokala fiskare men lokala kollaboratörer och Gestapo är dem strax på spåren. Nu gäller att överleva för den lilla familjen, som hoppas att de människor som sägs kunna hjälpa dem faktiskt går att lita på.