Zoals Alleen Oma Dat Kan
Generation efter generation, förs recept och hemliga matlagningstips vidare. Ofta är det mor- och farföräldrarna som delar dessa tips och tricks till sina barn och barnbarn. Dessa specialrätter har historier som inte bör gå förlorade, därför dyker Danny in i köket med mor- och farmödrar och mor- och farfäder för att laga speciella familjerecept.
Farmor Trees och Danny gör dendeng ragi och sambal goreng-bönor med en skål ris.
Farmor Trees och Danny gör pom och en mango chutney pom smörgås på en surinamsk rulle.
Farmor Dudu och Danny lagar röd linssoppa och Danny gör focaccia med turkisk kryddblandning.
Farmor Dudu och Danny lagar fyllda auberginer, pilaff och en kryddig turkisk dipp.
Farfar Jannis och Danny lagar soutzoukakia och halloumi saganaki med en tomatsallad.
Farfar Jannis och Danny lagar moussaka, och Danny gör aubergine med vitlöksörtslock.
Farfar Jannis och Danny lagar gemista, och Danny lagar räkor i en feta-tomatsås.
Farfar Jannis och Danny lagar souvlaki och Danny gör en traditionell grekisk sallad.
Farmor Busaba och Danny lagar wokad kyckling med färsk mango och en srirachasås.