Skalvet
1904 drabbades Oslo av ett jordskalv med styrkan 5,4 på Richterskalan. Skalvet ledde till enorm ödeläggelse. Lyckligtvis gick dock inga människoliv förlorade. Men vad skulle hända om ett mycket större och kraftigare jordskalv drabbade huvudstaden? Det har gått tre år sen tsunamin drabbade Geiranger. Idun och barnen har flyttat till Oslo för att få distans till den fasansfulla upplevelsen. Kristian Ekjord bor ensam kvar i Geiranger. Olyckan har inte släppt taget om honom och en traumatiserad Kristian brottas med skuldkänslor efter det som hände. Plötsligt börjar konstiga saker att hända i Norges huvudstad. Oförklarliga översvämningar, strömavbrott och olyckor hemsöker staden. Geologiska undersökningar visar att Oslofältet återigen har börjat röra på sig.