Hawaiian: The Legend of Eddie Aikau
“Eddie Would Go.” Den här filmen går bortom de berömda tre orden och skildrar det fantastiska liv och den kraft som Eddie Aikau hade. Han var legendarisk hawaiiansk big wave-surfare och badvaktspionjär.
“Eddie Would Go.” Det är en fras som länge haft djup mening för otaliga hawaiianer och surfare över hela världen. Hawaiian: Legenden om Eddie Aikau går bortom de tre berömda orden och skildrar det fantastiska liv och den kraft som Eddie Aikau hade. Han var legendarisk hawaiiansk big wave-surfare, badvakts-pionjär och till slut ödesdömd medlem i besättningen på Polynesian voyaging societys kanot Hokule'a. Med en rik kombination av arkivbilder, nutida intervjuer och noggrant bakgrundskontrollerat historiskt källmaterial är den här filmen en riktig djupdykning i den hawaiianska kulturens tragiska utdöende och fantastiska återfödsel, personifierat av en infödd son vars dynamiska liv och heroiska död tjänade som inspiration till en hel spirituell rörelse.