De Streken van Wim
Vlaamse kok Wim Ballieu steekt in ‘De Streken van Wim’ de grens over voor een culinaire roadtrip door Nederland. Tien afleveringen lang maakt hij klassieke Belgische gerechten op basis van de beste Hollandse ingrediënten. Met zijn jeep en mobiele keuken trekt hij van streek naar streek, op zoek naar typisch Nederlandse producten en de mensen die verantwoordelijk zijn voor het productieproces.
Vlaamse kok Wim Ballieu steekt in ‘De Streken van Wim’ de grens over voor een culinaire roadtrip door Nederland. Tien afleveringen lang maakt hij klassieke Belgische gerechten op basis van de beste Hollandse ingrediënten. Met zijn jeep en mobiele keuken trekt hij van streek naar streek, op zoek naar typisch Nederlandse producten en de gepassioneerde mensen die verantwoordelijk zijn voor het productieproces. De reis brengt hem langs kwekers en telers, boeren en bakkers en hij leert niet alleen hen, maar vooral hun producten beter kennen. Voorbeelden zijn stoofvlees met Friese mosterd en bier, steak tartaar met Amsterdamse tafelzuren en vol-au-vent met Chaams hoen.
In het centrum van Den Haag kookt Wim mosselen op Vlaamse wijze en serveert ze met knoflookstengels.
Wim trakteert de inwoners van Den Haag op de ultieme Belgische specialiteit: Brusselse wafels.
In Leeuwarden bereidt Wim een rijk gevulde vispan en hij werkt deze af met Tynjetaler gatenkaas.
Wim bereidt een heerlijke Luikse salade met walnootolie van de molen van Kilsdonk en sperziebonen.