The Rock
Når en hevngjerrig general tar kontroll over Alcatraz og truer med å sende opp raketter med gass, slår en ekspert på kjemiske våpen og en tidligere fange seg sammen for å stoppe ham og hindre katastrofale resultater.
Den gamle fengselsøya Alcatraz (The Rock) okkuperes av elite-soldater ledet av oberst Francis X. Hummel (Ed Harris). De bruker turister som gisler og stiller inn raketter med biologiske stridshoder mot San Francisco. Mannen som kan redde byens innbyggere fra en sikker død er John Patrick Mason (Sean Connery), den eneste fangen som har rømt fra Alcatraz og overlevd. Med seg har han FBI-agent Stanley Goodspeed, spilt av Nicolas Cage. Hvis myndighetene skal lykkes i å stoppe Hummel og mennene hans, må Mason lede motangrepet samme veien inn i fengselet som han en gang tok seg ut.