Menese var en kompromissløs kunstner og flamencosanger som, med støtte fra sin mentor, revolusjonerte kunstformen. Med politisk kraft brakte han flamencoen til nye scener. Nå fører en ny generasjon kvinnelige artister, som Rocío Márquez, den revolusjonerende ånden videre, og gir de kraftfulle sangene hans nytt liv og mening.