Koke bjørn
I 1852 ankommer en prost og hans familie den isolerte byen Kengis i Nord-Sverige. Hans prekener tenner håp hos de fattige bøndene, men han blir motarbeidet av byens maktelite. Når forsvinninger og rykter om bjørneangrep sprer seg, leder prosten og hans samiske fostersønn Jussi an i letingen. De gjør en skremmende oppdagelse som trekker hele byen inn i en kamp for sannhet og rettferdighet, der kjærlighet og maktspill fører til vold og opprør.
I 1852 ankommer en prost og hans familie den isolerte byen Kengis i Nord-Sverige. Med en sterk tro på rettferdighet og endring, utfordrer han bygdens maktelite, men møter motstand når hans flammende prekener tenner håp om et bedre liv hos de fattige bøndene. Samtidig rystes byen av forsvinninger og skremmende rykter om bjørneangrep. Når prosten og hans samiske fostersønn Jussi begynner å lete, gjør de en grusom oppdagelse som skaper dype brister i byens allerede skjøre fellesskap. Prosten trekkes inn i en farlig kamp, der forbudt kjærlighet, maktspill og brutale handlinger driver byen mot et voldsomt oppgjør der ingen er trygge. Hva er innbyggerne villige til å gjøre for å beskytte seg selv, og hvor går grensen for hva rettferdighet innebærer?