Kon-Tiki
Den unge nordmannen, Thor Heyerdahl, utvikler en revolusjonær teori som antyder at Polynesia har blitt befolket fra Sør-Amerika, i strid med det etablerte vitenskapelige miljøets teori om migrasjon fra Asia. For å bevise teorien, legger Heyerdahl ut på en eventyrlig og farlig ekspedisjon over Stillehavet på en balsaflåte ved navn Kon-Tiki.
Den unge, norske mannen, Thor Heyerdahl, utvikler en revolusjonær teori som antyder at Polynesia har blitt befolket fra Sør-Amerika, i strid med det etablerte vitenskapelige miljøets teori om migrasjon fra Asia. For å bevise teorien sin legger Heyerdahl ut på en eventyrlig og farlig ekspedisjon over Stillehavet på en balsaflåte ved navn Kon-Tiki. Det blir en storslått reise.