Sofia den første: Det var en gang en prinsesse
Filmen tar plass i eventyrverdenen Fortrollnia. Hovedpersonen Sofia, er en helt vanlig jente som får livet sitt plutselig forvandlet når moren gifter seg med kongen. Sofia må lære å navigere i det ekstraordinære livet til de kongelige mens hun holder på sine egne drømmer.