Margrete den Første
Året er 1402, og en kvinne står i spissen for et nytt nordisk imperium. Margrete I har forent Danmark, Norge og Sverige i en union, som hun på egenhånd styrer gjennom sin adoptivsønn, kong Erik. Forbundet er omgitt av fiender, og Margrete planlegger derfor et ekteskap mellom Erik og den engelske prinsessen Philippa.
Året er 1402, og en kvinne står i spissen for et nytt nordisk imperium. Margrete I har forent Danmark, Norge og Sverige i en union, som hun på egenhånd styrer gjennom sin adoptivsønn, kong Erik. Forbundet er omgitt av fiender, og Margrete planlegger derfor et ekteskap mellom Erik og den engelske prinsessen Philippa. En allianse med England kunne styrke Kalmarunionen og sikre den mot angrep. Men en konspirasjon er på gang, som setter Margrete i et umulig dilemma som kan koste henne alt.