Mordene i Kongo
Våren 2009 krysser de to nordmennene Joshua French og Tjostolv Moland grensen til Øst-Kongo. Få dager senere spres nyheten om at deres innleide sjåfør er funnet drept. Etter flere netter på flukt i den mektige kongolesiske jungelen, pågripes de to og dømmes til døden.
Våren 2009 krysser de to nordmennene Joshua French og Tjostolv Moland grensen til Øst-Kongo. Få dager senere spres nyheten om at deres innleide sjåfør er funnet drept. Etter flere netter på flukt i den mektige kongolesiske jungelen, pågripes de to og dømmes til døden. Når Tjostolv Moland etter fire lange år i fengsel blir funnet død på cella, mistenkes Joshua French for drapet på sin beste venn. I møte med den nedbrutte Joshua French tar filmen oss med på en reise tilbake til en gåte som har vært gjenstand for alle slags spekulasjoner. Kjent som 'Kongosaken' utvikler de skjebnesvangre hendelsene i Kongos jungel seg til en politisk og diplomatisk betent symbolsak som lenge synes uløselig.